JÁTÉKRA FEL!

Németh Beatrix: Flúgos pingvinek (egy kicsit másképp)

  1. A játék neve, címe: Flúgos pingvinek (egy kicsit másképp)
  2. A játék pedagógiai célja: közösségi érzés fejlesztése; figyelem fejlesztése; jó hangulat megteremtése
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A szabályok ismertetése után felhívom a gyerekek figyelmét arra, hogy helyváltoztatáskor (jön a jegesmedve jelre) figyeljenek saját és társaik testi épségére.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Nincsen szükségem a játék levezényléséhez semmilyen eszközre.
  12. Technikai igény: A játékhoz nincsen szükségem semmilyen speciális kellékre, de mivel futó – fogó játékról és óvodáskorú gyerekekről van szó, székeket és padot helyezek a játéktér köré, hogy kényelmesen leülhessenek.
  13. Az előkészítés feladatai: A játék levezetése előtt úgy rendezzük be a helyszínt, hogy biztonságos legyen a gyerekek számára.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A résztvevők bevonása nem okoz számomra problémát (ebben az esetben), mivel a saját csoportomról van szó és a gyerekek nagyon szeretnek velem játszani.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A csoportom számára elég annyit mondanom, hogy „ma új játékot fogunk játszani” és máris „megnyertem” őket.
  17. A játék menete, játékszabályok: Mivel óvodáskorú gyerekekről és egy új játékról van szó, ezért leülünk a játéktér közepére úgy, hogy én is ülök a körben (így látok minden gyereket) és elmagyarázom a játék szabályait. A játékot a körben állva illetve a terem széléről irányítom, mert így jobban átlátom a helyzetet. • Pingvin mama ráér és úgy dönt, bolondozik egyet kicsinyeivel. Játékuk lényege, hogy a kis pingvineknek utánozniuk kell a mamát. • De bolondozás közben nem szabad megfeledkezniük a rájuk leselkedő veszélyről: hogy bármikor jöhet a jegesmedve (Akit úgy választunk ki, hogy a gyerekek körben állnak becsukott szemmel és lehajtott fejjel. Akinek a játékvezető megérinti a vállát, ő lesz a jegesmedve, de úgy kell viselkednie, hogy a többiek ne tudják róla, hogy ő az „ellenség”.). Úgyhogy a játék alatt nagyon résen kell lenniük, folyamatosan kérdezniük kell, hogy: „Jön – e a jegesmedve?” és figyelni kell a mama szavát! • Ha a feltett kérdésre a mama azt mondja: nem jön a jegesmedve, folytatódhat a bolondozás. Viszont, ha a mama azt mondja: jön a jegesmedve, minden kis pingvinnek rögtön menekülésre kell fogni. • Az a kis pingvin, akit „elkapott” a jegesmedve, leül….
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha a jegesmedve minden kispingvint elkapott, illetve akkor, ha azt látom, hogy fáradnak a gyerekek.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén megdicsérek minden gyereket (kit azért mert betartotta a szabályokat; a „jegesmedvéket” azért, mert gyorsak voltak és sok kis „pingvint” sikerült elkapniuk; a kis „pingvineket” meg azért, mert leleményesen el tudtak menekülni a „jegesmedve” elől…stb) Számomra az új játék legnagyobb elismerése a gyerekek részéről, hogy maguktól mondják: jól érezték magukat és játszunk még ilyet…..
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha már jól megy a játék és mindenki ismeri a kis mondókát és az egymást követő mozdulatokat, akkor több fogót is lehet választani a gyerekek „megtévesztésére”. Illetve, ha már jól begyakorolt dologról van szó, megbízok egy ügyesebb gyereket, hogy vezényelje le a játékot (természetesen az én segítségemmel). Ezt nagyon szokták élvezni a gyerekek!
  21. A játékvezető speciális feladatai: Mivel óvodáskorú gyerekekről van szó, vissza kérdezek, hogy értik – e a szabályokat, minden világos – e számukra. ….és ha még a balesetvédelmi szabályokat is átbeszéltük: indulhat a játék!!!
  22. Egyéb/megjegyzés: Általában a gyerekek szeretik az új játékokat.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Németh Beatrix