JÁTÉKRA FEL!

Nagy Ildikó: Mentőhajók

A játék neve, címe: Mentőhajók

A játék pedagógiai célja: együttműködés és kreativitás fejlesztése, közösség építése

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: közepes

Szükséges biztonsági intézkedések: A játékosok figyelmének felhívása, hogy figyeljenek egymás testi épségére mind a helyváltoztatáskor mind a mentéskor.

Résztvevők száma: 15-20 fő, 21-30 fő,

Résztvevők életkora: 14 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: újságpapír

Technikai igény: hanglejátszó eszköz

Az előkészítés feladatai: a játéktér kijelölése, a mentőhajók elhelyezése, zene kiválasztása

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A mentőhajók kihelyezésében segíthetnek, a zene kiválasztásában, illetve a kellékek beszerzésében

A játék megnyitása, nyitánya: A játékra motiválás, a figyelem felkeltése azzal, hogy a játékvezető elmondja: egymást, mint hajótörötteket kell kimenteniük a tengerből, de senki sincs végleg biztonságban.

A játék menete, játékszabályok:A játékosok egy hajón utaznak, a játékvezető a játéktéren kívülről irányítja a játékot. A játékosok által választott zene szól. Amikor a zene elhallgat, hajótörést szenvednek. A szerencsésebbek elérnek egy mentőhajót és felférnek rá, a többiek ki tudnak úszni egy lakatlan szigetre. A zene megy tovább, amikor ismét elhallgat, a szigeten lévők megpróbálnak feljutni egy mentőhajóra. Aki elsőként ér el egy mentőhajót, az elkiáltja magát: Segítség! A mentőhajón lévőknek ki kell őt menteniük, különben ők is hajótörötté válnak. A többi hajótörött visszaúszik a szigetre és a zene elhallgatásakor újra próbálkozhat a hajóra való feljutással. És így tovább … A játék akkor ér véget, ha a lakatlan sziget kiürül és nem marad egyetlen hajótörött sem. (Egyszerre tehát csak hajónként egy hajótöröttet kell kimenteniük a mentőhajókon lévőknek.)

A játék lezárása: Mivel a célom az együttműködés fejlesztése volt, így nem veszett senki a tengerbe és nem ragadt a lakatlan szigeten. Hogy a játékosok a bennük levő kreativitást is felszínre hozhassák, fontos volt, hogy maguktól jöjjenek rá a lehető legjobb, leginkább megvalósítható megoldásokra. Az, hogy mindenki megmenekült sikerélményhez és pozitív érzésekhez vezetett a játék végén.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végen megdicsértem a játékosokat, hogy mindenkit sikerült megmenteni. Megkérdeztem, tetszett-e nekik a játék és hogy szerintük ezt miért játszottuk. Mit találtak jónak és mit kevésbé jónak? Van-e ötletük arra, hogyan lehetne másképp játszani, hogy jobban érezzék magukat a játék alatt, volt-e bárkinek bármilyen gondja a játék folyamán. Azt is megkérdeztem, szívesen játszanának-e újra ilyet.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Mivel ez a Szigetek néven ismert játék általam átgondolt változata, nem szeretném tovább fejleszteni. Ha versenyhelyzetet szeretne teremteni a játékvezető, lehet pl. úgy is játszani, hogy a harmadik próbálkozás után a mentőhajóra fel nem jutók a lakatlan szigeten maradnak.

A játékvezető speciális feladatai: Folyamatosan figyelni kell a játékot. Ne kerüljenek hátrányos helyzetbe a kevésbé kedvelt játékosok azáltal, hogy – bár elsőnek érnek oda és kiabálnak segítségért – nem őket mentik ki. A fizikai biztonságra is figyelni kell a mentőhajókhoz való eljutás során.

Egyéb/megjegyzés: A játékosok kifejezetten kedvelték a játékot és bár aznap több játékot is levezettem, ennek a többszöri levezetését kérték, ezt kedvelték a legjobban.

A játékot lejegyezte: Nagy Ildikó