A játék neve, címe: 21. „Autók a garázsban”
A játék pedagógiai célja: Reakcióképesség, gyorsaság, ügyesség, figyelem, szabálytudat fejlesztése. Kiemelten az együttműködés fejlesztése a nonverbális kommunikációs csatornák értelmezésével. (a párok keresik egymást) Célom a baráti kapcsolatok erősítése, peremhelyzetben lévő gyermek bevonása
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: közepes
Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a gyerekek figyelmét, hogy helyváltoztatáskor figyeljenek, vigyázzanak egymásra!
Résztvevők száma: 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: Síp, jelzőtábla.
Technikai igény: Nincs
Az előkészítés feladatai: : Félrerakjuk az asztalokat, hogy biztonságosan tudjunk játszani. Előkészítem az eszközöket
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt témahét keretében a résztvevők ismerkednek a közlekedési eszközökkel, szabályokkal. Részt vesznek terepasztal készítésében. Közvetlenül a játék előtt a csoportszobát közösen átrendezzük.
A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt beszélgetés keretében a terepasztal segítségével felelevenítjük a témahét során tanult közlekedési szabályokat. Ráhangolódásként elmondjuk közösen Weöres Sándor: Haragosi című versét.
A játék menete, játékszabályok:A játék menete: A gyerekek szabad választás alapján párba állnak egymással szemben, az egyikük leguggol, ő lesz az autó. (Pl: a magasabb gyermek lesz az autó) Az állva maradt gyerek terpeszbe áll, ő a garázs. Jelre az autók kibújnak a garázs „ajtaján”, és felpattanva a többi garázst kerülgetve futkározik. Jelre (sípszó) minden autónak a saját garázsának ajtaján kell bebújnia. Szerepcserével játsszuk többször is. A futkározás szakaszában nehezítem a játékot piros-zöld jelzőtábla használatával. Zöld_ futás, Piros: Állj! Ha már jól megy a játék, nehezíthetjük úgy, hogy az autók kibújása után a garázsok is elfutnak a helyükről. Jelre a garázsok állnak meg, és az autóknak így kell a saját garázsukat megtalálniuk.
A játék lezárása: A résztvevők visszajelzéseit és a külső körülmények hatásait figyelembe véve a játéknak én vetek véget. Az esetleges tévesztésnek nincs a játékban következménye, mert célom a párok együttműködésének, egymás megtalálásának segítésének erősítése testjelekkel, metakommunikációval.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a játékosokat, kiemelem az egyéni eredményeket. (X: Nagyon gyors, voltál, mint a villám, Y: te nagyon figyeltél a párodra…) megkérdezem mi tetszett a legjobban? Hogyan érezték magukat? Miben voltál legügyesebb?
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Futkározás szakaszában hátra menetben kell közlekedni, vagy akadályokat kell kerülgetni. A jelzőtábla színeit ki lehet egészíteni sárgával, amikor a futást gyaloglássá kell lassítani. Ha a pedagógiai célom a kevésbé népszerű gyermekek társigényének kielégítése, akkor a játék során többször új párt kell választaniuk.
A játékvezető speciális feladatai: Érdemes a szabályokat fokozatosan ismertetni. Először csak egy utasítást kipróbálni, majd ha már mindenki számára érthető, hogy mit kell tenni, akkor bevezetni a következőt, és így tovább. Páratlan létszám esetén én is beállok a játékba, vagy külön feladatként adom a jelzőtábla használatát. Folyamatosan figyelek a gyerekek fizikai és lelki biztonságára is!
Egyéb/megjegyzés: Az eddigi tapasztalatok szerint a gyerekek szeretik ezt a játékot!
A játékot lejegyezte: Lövey Zsuzsanna