JÁTÉKRA FEL!

Kósa Teréz: Cserélj labdát!

A játék neve, címe: Cserélj labdát!

A játék pedagógiai célja: Társas aktivitás, kockázatvállalás fejlesztése.

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A gyerekeknek mindig sípszóra kell végezni a feladatot.

Résztvevők száma: 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 1-5 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: Ahány gyerek játszik, annyi labdára van szükség.

Technikai igény: Nincs szükség.

Az előkészítés feladatai: A tornaterem alapvonalairól, oldalvonalairól elpakolni a padokat, a szőnyegeket, a zsámolyokat a balesetmegelőzés érdekében.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Csapatok kialakítása színes (piros és sárga) papírcsíkokkal. A gyerekek választanak színeket szimpátia szerint.

A játék megnyitása, nyitánya: A játékszabályok ismertetése. A helyszín elfoglalása, a párok személyének, az alapvonal, a félpálya vonalának tisztázása, megbeszélése.

A játék menete, játékszabályok:Két egyenlő létszámú csapatot alakítunk. Mindenkinél van egy labda. A csapatok az alapvonalon állnak fel egymással szemben. Sípszóra befutnak a félpályához, és a párjukkal labdát cserélnek. Majd visszafutnak a saját alapvonalukra.

A játék lezárása: Az a csapat győz, amelyiknek minden tagja hamarabb ér vissza a kiindulási helyre. A játék végén az a csapat a nyertes, akinek több pontja lesz.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Folyamatos hibajavítás és dicséret jellemezte a játékot. Megbeszéltük, hogy mennyire tetszett nekik a játék, és milyen jól érezték magukat.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A labdát nemcsak kézben vihetik a gyerekek, hanem labdavezetéssel kézzel-lábbal, pókjárásban, gurítással, magastartásban, bármilyen változatban, amit akár a pedagógus, akár ők maguk kitalálnak. A gyerekek fantáziája ilyenkor elindul és hihetetlen dolgokat találnak ki. Öröm őket hallgatni, és persze az ő ötleteik alapján is kipróbáltuk a játékot.

A játékvezető speciális feladatai: Folyamatosan figyelmeztettem a gyerekeket a szabályokra, és folyamatosan dicsértem őket, mert szerintem ez a legmotiválóbb dolog egy pedagógus kezében. Nem muszáj minden változatot egy tanórán kipróbálni, hiszen akkor nagyon elfáradnak a gyerekek. Szerintem elég 2-3 féleképpen, majd következő órán újra lehet játszani.

Egyéb/megjegyzés: Nagyon fontosnak tartom munkámban a közösségfejlesztést. A gyerekek a mai világban sajnos igen önzők, inkább egyedül játszanak, ha játszanak, akkor is inkább a számítógép elé ülnek le. Szeretem az olyan játékokat, ahol nemcsak magukkal, a saját céljaikkal vannak elfoglalva, hanem egymásra odafigyelve tudnak közösségben/csapatban gondolkodni. Én mindig csapat sportoltam, és tapasztalom, hogy ez mekkora erőt ad akár a munkában, akár az élet más területein is az érvényesülésben. A csapat sportok megtanítják azt az alázatot, amit sem a családban, sem az iskolában nem lehet megtanulni.

A játékot lejegyezte: Kósa Teréz