A játék neve, címe: Kincskeresés
A játék pedagógiai célja: Magyar nyelvü nyelvtani fejtörök megfejtése, csapatmunka, testmozgás, logikai feladatok megoldása
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: közepes
Szükséges biztonsági intézkedések: A megkeresendö tárgyakat könnyen és biztonságosan megközelíthetö helyre kell elrejteni.
Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 15+ perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: 1. Tetszés szerinti számú fejtörö rejtvények kis cetlikre írva/nyomtatva 2. ugyanennyi kis lap, amiken egy-egy betü áll. A betükböl egy szó vagy mondat rakható ki (én a játékot egy szülinapi bulin vezettem le, a betűkből kirakható az a mondat, hogy Boldog szülinapot, lányok)
3. olyan tárgyak vagy élölények, amik a cetlin szereplö rejtvények megoldásait jelölik
Technikai igény: –
Az előkészítés feladatai: 1. Kitalálni tetszö számú feladványt. Az én játékomban olyan feladványok voltak, mint:
Melyik tóban lehet utazni? (autóban) Melyik ágnak van két szára? (nadrágnak) Melyik karó véd a hideg ellen? (takaró) Melyik kör lehet szögletes? (tükör) Melyik ember tünik el a melegben? (hóember) Melyik tó zárható? (ajtó) Melyik várban nincs katona? (lekvárban) Milyen tű van minden könyvben? (betű)
2. Elkészíteni a feladvánnyal azonos számú kis kártyát, amin egy-egy betű szerepel. A betűkből kirakható egy szó vagy mondat
3. A helyszínen elrejtjük a kis cetliket olyan tárgyak, növények alá, amelyek a fejtörők megoldásai.
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Feltehetö néhány kérdés, hogy tudják-e, melyik az a ló, amelyik éget. A válasz a vasaló. Vagy: Melyik az a fa, amelyik soha nem ad árnyékot. A tréfa.
A játék megnyitása, nyitánya: Csapatok kialakítása: 3-as vagy 4-es csapatokban érdemes játszani. Nem fontos, hogy pontosan ugyanannyian legyenek minden csapatban, inkább a saját döntésük legyen, hogy ki kivel játszanak majd.
A játék menete, játékszabályok:Egy kosárból csapatonként egy-egy cetlit kell húzni és gondosan elolvasni a korábbi példához hasonló fejtörő feladványt. Közösen, csapatban meg kell fejteni. Mindig egy szó lesz a megoldás, ami vagy egy tárgyat vagy egy élőlényt jelöl. A megfejtett szót meg kell keresni a helyszínen, mert minden megfejtés egy-egy kis színes kártyát rejt, amit össze kell gyűjtenünk.
Amint visszatér egy-egy csapat a kis kártyával, leteszi azt egy arra kijelölt asztalra és húzhatja a következő feladványt.
Miután az összes kártya megvan, elkezdődhet a második feladat. Ki kell rakni a betűkből egy mondatot vagy szót. Az én játékomban ez a következö volt: Boldog szülinapot, lányok!
A játék lezárása: Felhívjuk a figyelmet az utolsó betűn (az én esetemben a K betűn) található kis rajzra. Elmondjuk, hogy ez valamire utalhat, hiszen a játéknak nincs még vége. Az én utolsó betümön egy asztal rajza állt, igyekeztem jelölni a rajzon, hogy az asztallap alatt van valami. A megtalált cetlin áll az utolsó feladvány. Az én esetemben a feladvány az volt, hogy Melyik tő tart hidegen? Rögtön tudták, hogy a hűtő és már modnanom sem kellett, hogy a hűtőhöz kell szaladni. Ott megtalálták a megérdemelt jutalmat, a szülinapi tortát.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék tortaevéssel végzödött. A pozitív visszajelzés abban nyilvánult meg, hogy elmondták, hogy jövöre is szeretnének ilyet játszani a szülinapi bulin.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha kisebb gyerekekkel játszunk, akik még nem tanultak, nem ismerkedtek meg az iskolában hasonló fejtörö rejtvényekkel, akkor olyan típusú feladványok is lehetnek, hogy Bennem sül a szalonna – ebböl az következik, hogy a szalonnasütöben lesz elrejtve valami, ott kell keresni.
A játékvezető speciális feladatai: Ha egy csapat nem jön rá a megoldásra, jelezheti a játékvezetönek. Ebben az esetben vagy segítö kérdésekkel lehet öket rávezetni vagy ha nem megy, húzhatnak egy másik feladványt és visszatehetik azt, ami nem ment. Lehet, hogy egy másik csapatnak menni fog.
Egyéb/megjegyzés: FONTOS: Érdemes felhívni a játék elején a figyelmet arra, hogy mindenki a saját feladványának megoldását keresse és csak azt a kis kártyát hozza el, ami az adott feladvány megfejtéséhez tartozik. Nem szabad véletlenül meglátott kártyákat elhozni, mert azzal egy másik csapat sikerét akadályozzuk.
A játékot lejegyezte: Kords Orsolya Mária