JÁTÉKRA FEL!

Halla Ilona: IGAZ? HAMIS? Dönts és fuss!

A játék neve, címe: IGAZ? HAMIS? Dönts és fuss!

A játék pedagógiai célja: együttműködés, közös vélemény kialakítása, tananyag gyakorlása, elmélyítése

A játék jellege: Egyéb

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A talaj egyenletes legyen, ne csússzon, a karikák ne legyenek túl kicsik.

Résztvevők száma: 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: 2 karika, 2 felirat

Az előkészítés feladatai: 15-20 állítás megfogalmazása az adott témával kapcsolatosan.

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Bevezetésként az adott témakörhöz kapcsolódóan kifejezéseket gyűjtünk össze. A szavakból a gyerekek vagy a mássalhangzókat, vagy a magánhangzókat látják. Először önálló munka, utána együtt megbeszéljük.

A játék megnyitása, nyitánya: Egy időutazásokkal foglalkozó utazási iroda munkatársai vagytok. Éppen most került be a kínálatba az ókori Róma. Megkaptátok a katalógust, de az téves információkat is tartalmaz. A feladat az, hogy eldöntsétek, melyik állítás igaz és melyik állítás hamis az ókori Rómára vonatkozóan.

A játék menete, játékszabályok:Két csapatot alakítunk. Itt a két karika: igaz, hamis felirattal. Először csapaton belül minden tag válasszon magának egytől négyig egy számot. Most egy állítást felolvasok a katalógusból, döntsétek el közösen, hogy igaz-e az ókori Rómára vonatkozóan. Annyi időtök van, amíg elszámolok háromig, majd álljatok egy vonalba. Mondok egy számot, és annak, aki ezt a számot kapta a megfelelő karikához kell futnia, elég, ha egyik lábával belép a karikába. Érthető? Először következzen egy próbajáték!

A játék lezárása: Az a csapat, amelynek a tagja gyorsabban belép a megfelelő karikába 2 pontot kap. A másik csapat, ha a megfelelő karikához futott 1 pontot kap. Ha nem a megfelelő karikát választottátok nincs pont.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Gratulálok! Sikerült egy hitelest katalógust összeállítani az ókori Rómába látogatók számára. Most felmegyünk a terembe, és megnézzük, hogy ha nem csapatban, hanem egyedül kellene a katalógust összeállítanod, hogyan boldogulnál. A tanteremben feladatlap formájában ugyanazokat az állításokat (más sorrendben) megkapják a gyerekek. Hogyan éreztétek magatokat a mai foglalkozáson? Miért? Melyik része tetszett a legjobban? Melyik nem? Miért? Milyen új információkat tanultál?

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Bevezetésként a gyerekek papírrepülőt hajtogatnak. Egymás mögé állnak a csapattagok, és mindig, aki következik a megfelelő karikát célozza a papírrepülővel. Lehet tanult személyekre vonatkozó információkat mondani.

A játékvezető speciális feladatai: Az állítások változatosak legyenek, könnyebben és nehezebben eldönthető információkkal. A számolás gyorsítása, lassítása, aszerint, hogy milyen gyorsan születnek meg a döntések. A játékon belül, ha szükséges, a csapattagok újra választhassanak számot.

A játékot lejegyezte: Halla Ilona