JÁTÉKRA FEL!

Fazekas Attila: BASS

A játék neve, címe: BASS

A játék pedagógiai célja: A résztvevők érezzék jól magukat a társaságban. Valamint fejlesszék a reakcióidejüket, megtanulnak blöffölni .( és nem hazudni ) Figyelnek társaik mozdulataira, hangjukra, testtartásukra, melyből következtethetnek a helyes megoldásra. Egy tanuló egyszerű adminisztrálást is tanul. Nem utolsó sorban a matematikai számfogalom is erősödik.

A játék jellege: Bizalmi

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Egy asztal körül kényelmesen helyezkedjenek el.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 15+ perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: 2 db dobókocka, 1 db íróeszköz és papírlap

Technikai igény: A Játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre, de kényelmesebben játszhatok, ha minden játékosnak van egy széke, amire leülhet. ( Mi földön ülve is játszottuk már, szabadban )

Az előkészítés feladatai: gyorsan elő lehet készíteni egy asztalt, körben székekkel.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt mindenki saját magának készíti elő a székét.

A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt minden résztvevő elfoglalja a helyét, melyet tilos elhagyni a játék végéig. A játék iránya sem változhat!

A játék menete, játékszabályok:A játékosok ülnek az asztal körül. A játékvezető a körön kívül áll. Kezdetben a játékvezető egy papír segítségével szemlélteti a 2 db dobókocka dobási lehetőségeit. ( példa: 4 és 3, ami 43-nak felel meg, hiszen a nagyobbik szám mindig a tízesek, míg a kisebb mindig az egyesek megnevezése. ) Egymást überelő lehetőségek: 31,32,41,42,43,51,52,53,54,61,62,63,64,65,1-es bass (két db 1-es) 2-es bass, 3-as bass, 4-es bass, 5-ös bass, 6-os bass, 21 )

Első játékos mindkét kockával egyidőben dob, de ezt társainak nem mutatja meg, kezei közé rejti. Közli az irányban következővel dobása értékét. ( pl.: 43 ) Amennyiben a következő játékos elhiszi a dobás értékét vállalja, hogy nagyobbat dob( esetleg magasabb értéket blöfföl ) 2. számú játékos is dob, kockákat letakarja, és az előző 43-as számnál mindenképp nagyobbat mond. ( abban az esetben is, ha esetleg alacsonyabb értéket dobott.) 3. számú játékos feladata, hogy elhiszi-e, hogy sikerült az előző játékos társnak kidobni a magasabb értéket. Amennyiben valakit rajtakapnak, hogy blöffölt, és nem dobott magasabbat az előző társánál, „csík”-ot kap, melyet egy adminisztrátor jegyez fel a játékos neve mellé a papírra. „Csík”-ot abban az esetben is lehet kapni, ha egy játékos igazat szól, de a következő nem hiszi el az állítását. Aki nem hitte el, kap egy vonalat. Amennyiben valaki „csík”-ot kap, kikerül a dobásból abban a körben. A játék előtt a játékosok vagy a játékvezető meghatározza, hogy mennyi „csík” összegyűjtése után esik ki a játékos az egész játékból. A végén csak egy marad.

A játék lezárása: A játék végig izgalmas, a legvégén már csak ketten játszanak. Az a nyertes, aki nem gyűjti össze a játék elején megfogalmazott „csík” mennyiséget.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Mi az iskolában már rendeztünk BASS-bajnokságot, ahol minden résztvevő jól érezte magát. A győztes önfeledten örült, a többiek pedig gratuláltak egymásnak. Apró jutalmak mellett a versenyt első helyen záró tanuló lett a BASS-király( Nő)

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Szabálymódosításra nincs lehetőség. Motiválásra, kerettörténet változásra annál inkább. Itt ugyanis már az is variáció, ha a játékosokat más sorrendben ültetjük. És, hogy a Vadnyugaton vagy egy űrállomáson vagyunk-e már csak a játékvezető kreativitásán múlik…

A játékvezető speciális feladatai: Kezdő csoportokban szokott lenni egy-két játékszabályra vonatkozó kérdés. ( példa: Mi történik, ha valaki pont annyit dob-és mond- mint az előtte lévő versenyző? válasz: Nagyobbat kell dobni! S ha nem megy? Akkor nagyobbat kell blöffölni! )

Egyéb/megjegyzés: Nem olyan bonyolult, mint amilyennek látszik. A gyerekek gyorsabban megtanulják,mint a felnőttek.

A játékot lejegyezte: Fazekas Attila