JÁTÉKRA FEL!

Debreceniné Kárpáti Andrea: 1. játék: FÖLDRENGÉS 2. játék: FÖLD-VÍZ-LEVEGŐ: ÁLLATOK

A játék neve, címe: 1. játék: FÖLDRENGÉS 2. játék: FÖLD-VÍZ-LEVEGŐ: ÁLLATOK

A játék pedagógiai célja: A heti téma: a Föld. Előzmény: a Föld helye a naprendszerben, alakja, felszíne, térképen lévő színek jelentése, kontinensek és élőviláguk, hogyan tudunk mi emberek vigyázni a Földünkre, minek örül, mitől sír a Föld. Pedagógiai cél: ismétlés, téri tájékozódás fejlesztése, elvont gondolkodás fejlesztése, szem-kéz koordináció alakítása.

A játék jellege: Energetizáló

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Székek elhelyezése, figyelem felhívása a biztonságos játékra (melléülés veszélye, pontatlan labdadobás, -elkapás, pontos célzás )

Résztvevők száma: 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: 1. játék: Székek (1-gyel kevesebb, mint a résztvevők száma) 2. játék: 1 db labda

Technikai igény: Nincs

Az előkészítés feladatai: – Szabad játék után a játékeszközök elrakodása a gyermekekkel közösen. – Az 1. játék előtt a szükséges székek két sorban, egymással szemben való elhelyezése a gyerekek bevonásával, a két sor távolsága egymástól kb. 3 méter. A két sor között nagy szőnyeg, kijelöli a játékterületet. – Labda bekészítése a terembe a 2. játékhoz.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Székek közös elhelyezése a gyermekekkel.

A játék megnyitása, nyitánya: Állatokká változunk: minden állatnak van otthona, csak egynek nem, ő itt középen fog sétálni. Az ő célja az lesz, hogy túljárjon a többiek eszén, és amikor azt kiáltja, hogy FÖLDRENGÉS, gyorsan találjon magának egy házat (széket).

A játék menete, játékszabályok:1. A gyerekek leülnek egy székre, egy gyermek középen járkál. Amikor elkiáltja magát: FÖLDRENGÉS, minden gyermeknek át kell szaladnia a szemközti oldalra és új házat kell találnia magának. Ezalatt a középen lévő gyermeknek is le kell ülnie egy székre. Akinek nem jut szék, az lesz a következő játékban középen. Addig játsszuk, amíg a gyermekek élvezik a játékot. 2. Felállunk egy nagy körben a szőnyegen. Magamhoz veszem a labdát, valakinek odadobom a körben, miközben azt mondom: FÖLD (vagy VÍZ, vagy LEVEGŐ). Akinek dobtam, annak mondania kell egy állatot, ami abban a közegben él, majd visszadobja a játékvezetőnek a labdát. Ha rosszat mond, vagy olyat mond, ami már elhangzott, vagy sokáig gondolkodik a válaszon, akkor keresztbe tett lábbal kell állnia, amíg újra neki nem dobom a labdát. Ha a következő alkalommal is hibázik, akkor egy lábon kell várnia a labdát, ha pedig a válasza jó, akkor leteheti alaphelyzetbe a lábát.

A játék lezárása: A játék akkor ér véget, amikor látom, hogy nehezen találnak 1-1 közeghez állatot, illetve amikor mindenki vissza tudott állni alaphelyzetbe. Megdicsérem a gyerekeket, amiért ügyeltek a szabályok betartására és figyeltek egymás testi épségére is. Székek közös elrakodása a helyükre.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Tetszett-e a játék, jól érezték-e magukat, szeretnék-e, ha legközelebb is játszanánk ilyen játékot?

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A labdás játék a későbbiekben használható a fogalmi gondolkodás fejlesztésére, ha meghatározom a fogalmat, ami köré a konkrétumokat kell gyűjteniük a gyerekeknek, pl. járművek, bútorok, madarak, stb. Hibázás esetén lehet bővíteni az állásfajtákat, pl. terpeszállással, jobb lábon állás után bal lábon állás, stb. Visszafejtéskor a memóriát fejleszti a különböző állásfajták egymásutániságának, sorrendiségének felidézése.

A játékvezető speciális feladatai: Fontos, hogy minden gyermek sorra kerüljön a labdás játék során. Fontos, hogy a hibázó gyermek ne túl sokáig álljon büntető állásban, hanem legyen lehetősége mielőbb egy jó válasszal visszaállni az alapállásba.

Egyéb/megjegyzés: A gyermekek 5-7 éves óvodások, fele-fele arányban a fiúk és a lányok. Néhány gyermek nem szívesen szerepel, van köztük olyan is, aki nem szívesen szólal meg. Van köztük átlagos, gyenge és kimagasló képességű gyermek is. A foglalkozás ideje: 2023. 04. 21. 9.25-9.45

A játékot lejegyezte: Debreceniné Kárpáti Andrea