JÁTÉKRA FEL!

Békésiné Muhari Mónika: Jaj, jaj, jön a róka!

 

  • A játék neve, címe: Jaj, jaj, jön a róka!
  • A játék pedagógiai célja: – A csoport kohéziójának erősítése – A jobb – bal oldaliság gyakorlása, elmélyítése – Figyelem, memória fejlesztése – Szabálytudat erősítése
  • A játék jellege: Energetizáló
  • A baleseti kockázat szintje: Közepes
  • Szükséges biztonsági intézkedések: – Legyenek elpakolva a játékok a teremben, az asztalokat hátrébb húzzuk, hogy legyen megfelelő hely a játékhoz.
  • Résztvevők száma: 8-14,15-20
  • Résztvevők életkora: -5,5+
  • Játékidő: 10-15 perc
  • Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  • Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  • Kellékigény: – A gyermekek létszámának megfelelő székek
  • Technikai igény:
  • Az előkészítés feladatai: Hely biztosítása
  • Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  • A résztvevők bevonásának lehetőségei:
  • A játék megnyitása, nyitánya: „A héten sokat beszélgettünk az állatokról. Néhányan mondtátok, hogy van otthon nyuszitok, ezért hoztam Nektek egy új nyuszis játékot, ahol a nyusziknak nagyon okosnak kell lenniük, hogy a róka ne egye meg őket."
  • A játék menete, játékszabályok: 1. játék Jaj, jön a róka! Bújjanak a nyuszik gyorsan a bokorba! Eredeti játék leírása: Az utasításoknak megfelelően bújjanak el a nyuszik a róka elől: – Állj a bokor mögé, mellé! – Bújj át a bokor alatt! – Bújj be a bokorba! – Bújj a bokor alá! Olyan játékot szerettem volna játszani a gyerekekkel, ahol a névutókat tudjuk gyakorolni. Néhány gyermeknek nehezebben megy még az „alá, mellé” stb kifejezések. A jobb – bal oldaliságot is nagyon sokat kell gyakorolnunk, hogy biztosak legyenek benne, mire iskolába mennek. Ezt a játékot egy kicsit átírnám a csoportom képességeihez és azért, hogy még játékosabb legyen. Amíg még nem ismerik a gyerekek eléggé a játékot, addig én lennék a róka. Nem tudom, eredetileg pontosan hogyan kell játszani, de valószínűleg asztalok a bokrok. Én úgy játszatnám, hogy minden gyerek vigyen egy széket a teremben valahová. Össze-vissza lennének elhelyezve a székek, melyeket kinevezünk bokroknak. A gyerekek lesznek a nyuszik. Azt tisztáznánk, hogy senkinek sincs saját bokra, bárhová bújhatnak, de egy bokorhoz csak egy nyuszi bújhat. Minden játékkör előtt megbeszélnénk, hogy a nyusziknak a bokor mely részére, pontosan hogyan kell „elbújniuk”. Pl.: bokor alá, a bokorra guggolásban vagy akár állva, álljanak a bokor mellé egylábon állva, stb. (A nagyobbaknak nehezíteném néhány alkalom után azzal, hogy figyelniük kell az irányokra is. Pl.: guggoljanak a bokor jobb oldalára a nyuszik.) Én a terem egy meghatározott részén állnék háttal a gyerekeknek, akik szaladgálnak az erdőben. Amikor megfordulok, akkor a gyerekek elkiáltanák magukat, hogy „jaj, jaj, jön a róka!” És ekkor kellene nekik gyorsan egy bokorhoz bújniuk az előre megbeszélt „utasításnak” megfelelően. Azt a nyuszit kapja el a róka, aki nem megfelelően bújt el a bokornál. Azt megfogja a róka, és beviszi a rókalyukba. Így az a gyermek egy körből kiesik. „A héten sokat beszélgettünk az állatokról. Néhányan mondtátok, hogy van otthon nyuszitok, ezért hoztam Nektek egy új nyuszis játékot, ahol a nyusziknak nagyon okosnak kell lenniük, hogy a róka ne egye meg őket. Ehhez mindenki fogjon meg egy széket, és tegyétek le bárhová a teremben. Ezek lesznek a bokrok, ahová a nyuszik elbújhatnak a róka elől. Úgy helyezzétek el a bokrokat, hogy tudjatok közöttük szaladgálni! Most üljetek le egy bokorra! A játékban én leszek a róka, és Ti lesztek a nyuszik, akik az erdőben boldogan szaladgálnak. Én oda fogok állni háttal a falhoz, ott lesz a rókalyuk. Csak egyféleképpen menekülhettek meg a róka elől, mégpedig úgy, hogy mindig előre megmondom, hogyan kell elbújnotok a bokorhoz. Minden bokorhoz csak egy nyuszi bújhat! Próbáljuk ki! Mondhatom azt pl.: hogy bújjatok a bokor alá! Ügyesek vagytok! Álljatok a bokor mellé! Szuper! Amikor majd kijövök a rókalyukból, Ti ijedten elkiáltjátok Magatokat, hogy „Jaj, jaj, jön a róka!” Ezután keressetek gyorsan egy üres bokrot, és bújjatok el úgy, ahogy mondtam az előbb! Sajnos a róka azt vagy azokat a nyuszikat fogja bevinni a rókalyukba, amelyik nyuszi nem jól bújt el! Így az a nyuszi egy körből kiesik. Nyuszik, szaladhattok az erdőben!” A játéknak azt a részét nagyon játékosan, vidáman lehet majd játszani a gyerekekkel, amikor a róka elkapja a nem megfelelő helyre bújt nyuszit. Meg lehet gyömöszölni viccesen a nyuszit, stb. Két darab itthon készített képet küldök ehhez a játékhoz.
  • A játék lezárása: "A róka most már utoljára fog kijönni a rókalyukból, mert már nagyon elfáradt a nyuszik keresgélésében!"
  • Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: "Nagyon ügyesek vagytok, mert a róka már egy nyuszit sem tudott megfogni!"
  • Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A nagyobbaknak néhány játékalkalom után nehezítésként a jobb-bal iránnyal nehezítem a feladatot.
  • A játékvezető speciális feladatai:
  • Egyéb/megjegyzés:
  • A foglalkozásról készült fotó/videó:
  • A Játékot lejegyezte: Békésiné Muhari Mónika