JÁTÉKRA FEL!

Jámbor Csilla: Ki vagy te? Ki vagyok én?

  1. A játék neve, címe: Ki vagy te? Ki vagyok én?
  2. A játék pedagógiai célja: Az együttműködés gyakorlása, a kérdezés technika és a nonverbális kommunikáció fejlesztése
  3. A játék jellege: Csoport vagy párképző
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívjuk a résztvevők figyelmét, hogy amikor a társukkal összeütik a kezüket, ne okozzanak fájdalmat
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Kisebb darabokra vágott papír, filctoll, doboz
  12. Technikai igény: Nincs
  13. Az előkészítés feladatai: A játékvezető a résztvevők életkorának, érdeklődésének megfelelően választ regényben vagy filmben szereplő – lehetőleg pozitív- hősöket (pl. Csillagok háborúja, Alkonyat, Micimackó, Tündérboszorkány stb.). A játékvezető egy-egy szereplő nevét két külön papírra írja fel. Ügyelni kell arra, hogy annyi papírt készítsünk, hogy a résztvevők majd párba tudjanak rendeződni.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt lehet beszélgetni arról, hogy a résztvevőknek mi a kedvenc filmje, regénye, esetleg ki az a hős, akivel szívesen azonosulnak és miért.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Megkérjük a résztvevőket, hogy gondolják át, korábban csapattársak közül ki milyen regény- és filmhősöket említett, mert ezek közül kerülnek ki azok a nevek, melyet a csoportvezető majd felír az előkészített papírokra.
  17. A játék menete, játékszabályok: A résztvevők körben ülnek. A játékvezető a felvezető beszélgetés során említett szereplők közül választ annyit, mely a csoport létszámának felét teszi ki. Például nyolc fős csoport esetén négyet. Egy-egy szereplőt két különböző papírra írja fel. A papírokat összehajtogatja, majd egy kalapba vagy dobozba teszi és összekeveri. Körben haladva mindenki húz egy cetlit. Elolvassa, mi van ráírva, de ezt nem oszthatja meg a csoporttagokkal. Ezek után a résztvevők felállnak, elkezdenek sétálni a teremben, és keresnek maguknak egy párt. Szembeállnak vele, a kezüket felemelik és egymáshoz illesztik. A pár egyik tagja feltesz három eldöntendő kérdést pl. A papíron szereplő figura férfi? Regényhős? stb. A pár másik tagja, ha igen a válasz, kettőt csap a társa tenyerébe, ha nem a válasz, akkor egyet. A negyedik kérdésnél a kérdező rákérdezhet az általa gondolt szereplőre. Ezután a pár szerepet cserél. Amennyiben kitalálják, ki melyik szereplőt húzta és ez egyezik a társ által húzott szereplővel, megtalálták a pájukat, és egymás mellett helyet foglalnak. Ha nem sikerült kitalálni, keresnek maguknak másik párt, és újra kezdik a játékot. Jelezzük a játékosoknak, hogy a kérdések feltevése közben figyeljék társuk arcjátékát, mimikáját, mely segíthet a rákérdezésnél.
  18. A játék lezárása: Addig játsszuk a játékot, amíg mindenki megtalálja a papíron szereplő párját.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A csoporttagokat megdicsérjük, hogy ügyes kérdéseket tettek fel, így rátaláltak a párjukra. Később beszélgethetünk arról, hogy kinek mi okozott nehézséget, esetleg kényelmetlenséget (pl. fizikai közelség stb.) a játék során, és mi volt az, ami tetszett nekik. Mi a javaslatuk, hogyan változtassunk a játékon ahhoz, hogy még élvezetesebb legyen?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Játszatjuk a gyakorlatot úgy is, hogy a résztvevők adnak meg egy témakört pl. állatok, növények, ételek stb. és ennek alapján írjuk meg a papírokat, majd keresik meg a párjukat. Nehezíthetjük a játékot azzal, ha külső-belső tulajdonságokat vagy érzelmeket írunk a papírokra és ezek alapján folyik a párkeresés. Ebben az esetben az önismereti munkára nagyobb hangsúly helyeződik.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Mivel összetett játékról van szó, érdemes az instrukciót többször, többféle módon ismertetni, míg meg nem győződünk arról, hogy mindenki megértette a feladatot. Kisebbeknél hasznos lehet, ha a játékvezető bemutatja, modellezi a feladatot egy választott csoporttaggal, így a felmerülő kérdésekre is tudunk választ adni. A játék közben érdemes megfigyelni a párokat, szükség esetén a játékvezető segíthet a csoporttagoknak vagy beavatkozhat, ha nem a szabályok szerint játsszák a játékot.
  22. Egyéb/megjegyzés: Eleinte a játék megértése gondot jelenthet, gyakorlás után azonban már nagyon szeretik a gyerekek és szívesen javasolnak ők kategóriákat, melyekben párokat lehet alakítani.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Jámbor Csilla