A játék neve, címe: Kincset rejtő ország
A játék pedagógiai célja: Emlékezet, memória fejlesztése, osztott figyelem fejlesztése, ismeretek készség szintű alkalmazása.
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Baleseti kockázat nincs. Aki nem az 1. helyen végez, kudarc élménye lehet, erre figyelni.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Színes kocka, színes térkép-vármegyékre bontva, kincs ,bábu (bármi, amivel lépked).
Technikai igény: Térképek, kockák, bábuk, kincs elhelyezése az asztalon
Az előkészítés feladatai: Asztalok összetolása, játékkellékek elhelyezése.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játékban résztvevők segíthetnek a tér kialakításánál. (Előzetesen ők színezhetik a térképet, kockát, készíthetik a kockát.)
A játék megnyitása, nyitánya: Ismerősök, ismeretlenek is játszhatják, nem szükséges a név ismerete. Játékszabályok ismertetése. Országunk kincset rejt. A ti feladatotok, mindet megszerezni.
A játék menete, játékszabályok:– Minden csoport asztalán található egy Magyarország térkép vármegyékre bontva. – Meghatározza a játékvezető /valamelyik játékos, hogy melyik vármegyében van a kincs elrejtve, amit meg kell szerezni. Leteszi a megfelelő helyre. – A játékosok bábui a legtávolabbi határon állnak. ( (Pl. A kincs Sopronban van elrejtve, a bábuk a keleti határon állnak.) -A játékosok dobnak a színes kockával. Mindig csak 1 vármegyét léphet, és csak akkor, ha határos vármegye a kocka színével megegyező mező, és ha tud egy igaz állítást mondani arról a vármegyéről. ( Pl. Kék színt dobott a játékos, az Hajdú – Bihar vármegye. Állítása: Itt található a Hortobágy.) – Ha nem tud, vagy nem határos vármegye színét dobta, marad a helyén és a következő játékos dob. – A kezdő játékos meghatározása történhet keresztnevük ABC sorrendjében vagy kő- papír –olló –játékkal. – Az a győztes, aki leghamarabb elér a kincshez.
A játék lezárása: Ha az első játékos elér a kincshez, a játék véget ér. A győztest tapssal jutalmazzuk.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A győztest és mindenkit megdicsérünk. Idő-kedv függvényében új kör indulhat , vagy ha bajnokságot játszunk, akkor az új játékhoz irányítjuk a résztvevőket
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: – A kincs helye meghatározható térképre dobással. Ahol megáll a kocka, ott a kincs. – Kevesebb ismert esetén vagy órai differenciálásnál lehet nyitva egy térkép. ( Arról állításokat gyűjthet) – Igaz-hamis állításokat írhatunk egy színes kártyára. Több paklit készítünk, a használt színek szerint. Amilyen színt dob, abból húz. Eldönti, igaz-e az álltás a vármegyére, amit dobott. – Eleinte ráírhatjuk a vármegyék nevét, később, ha már biztosak benne, nem szükséges. – Több csapat játszik 4-6. Minden csapat győztes játékosa játszik egy bajnokságot. Volt csapattárai segíthetik a győztes a bajnokságban
A játékvezető speciális feladatai: Szabályokat ismertetni, elpróbálni a játékot. Figyelni a létszámra. Állítások helyességére figyelni. Vitatott válaszok helyességét ellenőrizni.
Egyéb/megjegyzés: Kipróbálás utáni tapasztalatom- kedvelték a játékot. Szükséges hozzá tárgyi tudás, szerzett ismeret. Megfelelő előkészítés után játszható. A gyerekek maguk színezték a kockát, térképet, ez növelte játékkedvet.
A játékot lejegyezte: Rácz Veronika