JÁTÉKRA FEL!

Vargáné Fodor Ágnes: Eredeti címe: E-me-se Ezt alakítottuk át más 3 szótagú szavakkal, illetve kibővítettük 4 szótagra és 4 mozdulatra. pl: ka-ti-ca, fa-le-vél,szem-ü-veg,, száz-szor-szép, szá-mító-gép, nap-szem-ü-veg

A játék neve, címe: Eredeti címe: E-me-se Ezt alakítottuk át más 3 szótagú szavakkal, illetve kibővítettük 4 szótagra és 4 mozdulatra. pl: ka-ti-ca, fa-le-vél,szem-ü-veg,, száz-szor-szép, szá-mító-gép, nap-szem-ü-veg

A játék pedagógiai célja: Mozgássorok helyes sorrendje szinkronban legyen a beszéd ritmusával, a tempó,ritmus,irányok kontrolljának tudatossabbá tétele, tér-irány fejlesztése, elfogadás, támogatás egymás iránt

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Elmagyaráztam, hogy mivel ez egy játék lesz, nem baj, ha valaki elrontja, hibázik, felcseréli a sorrendet mind mozdulatban mind verbálisan.,Ugyanis ez biztosan várható volt néhány gyereknél. A lényeg ,hogy egy jót játszunk, érezzék jól magukat. Hiszen tanórákon bizony szegények gyakran kudarcként élik meg részképesség gyengeségeikből adódó hibáikat, tévesztéseiket ,motoros ügyetlenségeiket., emiatt idegesek, frusztráltak.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 14 évtől idősebb

Játékidő: 15+ perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Az előkészítés feladatai: Ha nincs tábla , akkor szócsíkokra írom fel a szavakat szótagolva, jól látható nagy méretű betűkkel, hogy biztosan tudják, mit kell mondani, hiszen hallássérültek.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A játék megnyitása, nyitánya: Hallássérült gyerekek, diszfáziás és diszpraxiás is van közöttük. Először is el kell magyarázni ,mit szeretnék játszani velük. Ez vagy hallás vagy szájról olvasás vagy siket jellel együtt történik.

A játék menete, játékszabályok:Minden szótaghoz társulni fog egy mozdulat.Felírom a táblára, hogy E-me-se , el is jelelem, hogy ez egy lány név, ha valaki nem tudná. Lehet jobb kézzel is és bal kézzel is indítani a mozdulatsort.Ezt bemutatom szótagonként a mozdulatokkal, felhívom a figyelmet az irányokra is, ha bal kézzel kezdi balra megy a kör, ha jobb kézzel jobbra, de a társa megváltoztathatja a játék irányát visszafelé is. Azután külön-külön is bemutatják, mert csak akkor tudom, hogy biztosan megértették-e. Azután még mindig csak gyakorolunk együtt, ugyanazt csináljuk, hogy megértsék az irányokat is. Majd kezdődhet a játék!Aki elrontja, kiesik.

A játék lezárása: Addig lehet játszani, amíg van hozzá elég gyerek.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Mindenkitől megkérdeztem, tetszett-e nekik. Nagyon jó érzés volt látni, ahogy önfeledten, mindent kizárva játszottak egymással, ami nem igazán jellemző rájuk, inkább a telefont nyomogatják.De szerencsémre ,ők nagyon jól motiválhatók, ha másért nem , a kedvemért sok mindent kipróbálnak.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehet bővíteni a szótagszámot és ezzel együtt a mozdulatsort is. Nem mindegy milyen szavakkal játszunk.Kísérletezni lehet, hogy megkönnyítsem vagy épp megnehezítsem a dolgukat.

A játékvezető speciális feladatai: Hallássérültek lévén, úgy kell hogy álljon, hogy mindenki jól lássa az arcát, a szájról olvasási képét, megkérdezni biztosan működik-e a hallókészülék vagy az implant. Egészítse ki mondanivalóját siket jelnyelven is., írjon szócsíkra, kisebb gyerekeknél le is rajzolhatja azt a kifejezést, amit mondanak játék közben.

Egyéb/megjegyzés: Kórházban voltam nagyon sokáig.Mikor visszamentem dolgozni, meséltem nekik, hogy részt veszek egy kurzuson, és majd szeretnék velük kipróbálni játékokat.Egy keddi napon a 6. órában lett volna nyelvtan óránk. Láttam a kamaszokon, hogy lehangoltak, fáradtak.Gondoltam felrázom őket egy kicsit. El kezdtünk játszani. A diszes kislány ,már rögtön az elején a szótagokon belül is a betűket felcserélte, egy másik pedig a mozdulatsort nem tudta megjegyezni először, de nem keseredtek el, jókat nevettek, de nem volt senki kárörvendő, türelmesen javították ki egymás hibáit.Így született, hogy akkor találjunk ki más szavakat. Majd az a fiú, aki a négy szótagot találta ki, és addig nem hibázott, most megtapadt, -siketekre jellemző a rigiditás – és úgy megzavarta a plusz mozdulat, hogy már az első szótagot is hibásan mondta. Volt ,akit az irány változtatás zavart meg nagyon. Imádom ezt a játékot, a végére nagyon profik lettek még azok is, akikről nem is gondoltam volna.Nem adták fel, nem akarták abbahagyni, nagyon kitartóak voltak.

A játékot lejegyezte: Vargáné Fodor Ágnes