JÁTÉKRA FEL!

Demeter Sándorné : Párkereső, testvérkereső

A játék neve, címe: Párkereső, testvérkereső

A játék pedagógiai célja: Kommunikációs képesség, beszédkészség fejlesztése. Hallásfejlesztés, egymás hangjának megfigyelése, felismerése. Gondolkodás, figyelem, türelem, koncentráció fejlesztése. Ismereteik bővítése: színek, formák, …. stb. gyakorlásával. A közös játéktevékenység során együttműködési képességük, szabálytanulási készségük és egész személyiségük fejlesztése.

A játék jellege: Kommunikációs

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A játék előtt a használandó apró tárgyak, játékeszközök átnézése, nehogy esetleg törött, sérült, és ezáltal balesetveszélyes legyen, amikor a gyerek a kezébe veszi.

Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: Apró tárgyak, játékeszközök (esetleg párosító kártyák). Mindegyikből 2 db teljesen egyforma legyen, összesen annyi, ahány játékos játszik.

Az előkészítés feladatai: Apró tárgyak, játékeszközök keresése, amelyből 2-2 egyforma darab van. Összesen annyi tárgy legyen, ahány gyerek játszik. Ezeket elhelyezzük egy kosárban.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekekkel közösen is kereshetünk a csoportszobában apró tárgyakat, játékokat, melyekből 2-2 egyforma darab kell. A játék előtt megbeszéljük azok tulajdonságait: formájuk, színük, anyaguk.

A játék megnyitása, nyitánya: Játékszabály ismertetése. A résztvevők körbe ültetése, háttal a kör közepének. Minden gyerek választ magának a kosárból egy tárgyat, megnézi, majd elrejti a kezében.

A játék menete, játékszabályok:Választunk egy gyereket, aki kezdi a játékot. Ha páratlan a létszám, akkor ezt rábízhatjuk a pár nélkül maradó gyerekre. Az első játékos ülve a helyén hangosan mondja: -Keresem a páromat, ami fából van, zöld színű, kocka. Akinél ugyanilyen zöld, fa kocka van, az a gyerek megszólal: -Itt van nálam. Ki vagyok? Az első játékos a hang alapján próbálja kitalálni a társa nevét. -XY vagy, és én ki vagyok? Miután visszakérdez, őt is próbálják megnevezni. Siker esetén felállnak, leellenőrzik, hogy egyforma-e a két tárgy, majd a kör közepe felé fordulva visszaülnek, így figyelik tovább a játékot. Ha nem sikerül eltalálni, illetve elsőre megtalálni a párt, akkor tovább próbálkozhat, vagy segítséget is adhatunk neki.

A játék lezárása: A játék addig folytatódik, amíg minden résztvevő a kör közepe felé van fordulva, tehát mindenki megtalálta a párját, és felismerte a társát.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Külön győztes nincs, mindenki nyertes, aki megtalálta a párját. Irányított kérdések feltevésével érdeklődhetünk, illetve beszélgethetünk arról, hogy tetszett-e nekik a játék, ha igen miért, ha nem, miért.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékosok összetételétől, életkorától, érdeklődésétől függően nehezíthető vagy könnyíthető a játék. Az apró tárgyak, játékeszközök helyett, lehet használni párosító kártyákat, illetve memória játékokat, amikkel a hétköznapokban is szívesen játszanak. Adott témán belül, különböző tananyaghoz kapcsolódóan is lehet páros képkártyákat készíteni. Nehezítés képpen, próbálhatják hangjukat megváltoztatni a beszéd közben, hogy nehezebben ismerjék fel őket.

A játékvezető speciális feladatai: A játékosokat folyamatosan kísérjük figyelemmel, ne forduljanak a hang irányába. Szükség esetén biztassuk a gyerekeket, illetve nyújtsunk nekik segítséget.

A játékot lejegyezte: Demeter Sándorné