JÁTÉKRA FEL!

Weizer Katalin: Matekos plüsselkapós

A játék neve, címe: Matekos plüsselkapós

A játék pedagógiai célja: Együttműködés, kulturált viselkedés versenyhelyzetben, számolási rutin fejlesztése

A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A játékosok figyelmét fel kell hívni, hogy a helyváltoztatáskor figyeljenek egymásra, ne lépjenek az aktuális játéktérre, ha nem ők következnek.

Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: Ugrókötél – ha nincs felfestett vonal, jelölő bólya, plüss játék – esetünkben Pascal a matekos sündisznó

Az előkészítés feladatai: Berendezzük a helyszínt. A játéktér közepére tesszük a kötelet, a kötél közepére ültetjük a plüss játékot. A kötéltől jobbra és balra területet jelölünk ki a játékhoz.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Az eszközök előkészítésében, a helyszín kijelölésében tudnak segíteni.

A játék megnyitása, nyitánya: Közösen mondjuk el azt a szorzó és bennfoglalótáblát, amelyiket gyakorolni szeretnénk.

A játék menete, játékszabályok:Az osztályt 2 csoportja osztjuk. Lehet választás alapján is, de az osztályom úgy szavazott, fiúk, lányok ellen küzdelmet szeretne. Fiúk-lányok a játéktér két oldalára állnak. mindkét csapat kiválasztja a legelső játékost. A játékosok a középső bólyához állnak. Rajt vezényszóra gyorsan fel kell kapniuk a sünit a vonalról. Aki a leggyorsabbnak bizonyult válaszol egy feltett kérdésre pl: 3×8. Ha tudja a választ, szerez a csapatának egy pontot. Ha nem tudja a választ, vagy rossz választ ad, a másik csapat szerzi a pontot. Ezután ki kell választaniuk ki legyen a következő játékos.

A játék lezárása: A játék akkor ér véget, ha a csapat minden tagja sorra került.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a résztvevőket. A több pontot szerzett csapat tagjai írhatnak maguknak a füzetükbe egy szívecskét. (20 szívecskét matricára váltunk, két matrica pedig egy ötöst ér)

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékot március 5-én, a bezárás előtti utolsó tanítási napon próbáltam ki. Nagyon lelkesek voltak és sok ötletet adtak a továbbfejlesztéshez. Az egyik ötletük az, hogy lehetne párban is játszani. Azaz a kezdéshez mindkét oldalon párok állnak fel úgy, hogy fogják egymás kezét. Megbeszélik ki az akinek az a feladata, hogy megszerezze a sünit és ki fog válaszolni a kérdésre. Közben nem engedhetik el egymás kezét. Ha elengedték nem kaphatnak pontot. Ebben az estben a játék addig folytatódik, míg mindenki volt elkapó és válaszoló is. Ezt a változatot az iskola újranyitása után kipróbáljuk.

A játékvezető speciális feladatai: Míg megismerik a játékot – belejönnek, érdemes lassan haladni, majd egyre gyorsabbra venni a tempót. A pontokat eleinte a játékvezető számolja, de egy idő után át lehet adni egy kis játékvezetőnek.

Egyéb/megjegyzés: Az első játék tapasztalatai alapján a játékot élvezik a gyerekek. A tornateremben játszottunk félpályán. A másik felén tornázó gyermekek megálltak nézni a játékunkat, és kérték a játék lehetőségét.

A játékot lejegyezte: Weizer Katalin